Recenzje

Recenzja #5 Dobble

Dobble

Szalona gra dla spostrzegawczych – recenzja gry, która wzbudza wśród grających bardzo dużo emocji.


Informacje o grze

Autor gry: Denis Blanchot, Guillaume Gille-Naves, Igor Polouchine

Wydawnictwo: Rebel

Liczba graczy: 2-8

Czas gry: 15 minut

Mechaniki w grze: Pattern Recognition


Naszym partnerem jest sklep z grami planszowymi:


„Co to jest Dobble? Dobble to 50 symboli na 55 kartach, po 8 symboli na karcie. Dwie karty łączy ze sobą tylko jeden wspólny symbol i to Ty musisz go dostrzec.”


Wykonanie gry

Gra przed rozpakowaniem znajduje się w bardzo ładnym pudełku z którego wyłania się główne opakowanie gry – puszka pełna śmiechu.

Po rozpakowaniu go dostajemy się do małej i eleganckiej puszeczki.

Instrukcja jest wielkości okrągłych kart do gry Dobble. Jest ona czytelna i bardzo dobrze wyjaśnia wszystkie aspekty gry. Przeprowadza nas przez 5 trybów rozgrywki, które mamy do wyboru w grze. W środku instrukcji znajdziemy liczne ilustracje z przykładami rozgrywki, także nikt nie powinien mieć problemu ze zrozumieniem zasad i już po kilku chwilach zapoznawania się z instrukcją będziemy mogli rozpocząć rozgrywkę.

W środku eleganckiej puszki mieści się również 55 kart do gry.

Na okrągłych kartach do gry Dobble możemy znaleźć różne symbole, m.in.:

  • wykrzyknik,
  • płatek śniegu,
  • czaszkę,
  • klauna,
  • klucz wiolinowy,
  • kotka,
  • celownik,
  • dinozaura,
  • plamy,
  • smoka,
  • Dobble,
  • żarówkę
  • bałwanka,
  • yin yang,
  • serce,
  • kostkę lodu,
  • pomarańczowego ludka,
  • usta,
  • ducha,
  • konika szachowego,
  • liść klonu,
  • błyskawicę,
  • i wiele innych.

Symboli w grze jest, aż 55.

Rewers kart:


Rozgrywka

W szalonej imprezowej grze Dobble, chodzi o jak najszybsze poszukiwanie symbolu z jednej karty, który znajduje się na drugiej karcie. Jednak symbol łączący obie karty jest tylko jeden. Na jednej karcie znajdziemy 8 symboli różnej wielkości znajdujących się pod różnym kątem. Gracze jednocześnie wyszukują odpowiednich symboli łączących obie karty i ten kto będzie szybszy, zdobywa przewagę w zależności od wariantu w który aktualnie gra.

W grze mamy do wyboru 5 różnych wariantów rozgrywki.

Minigra #1 Piekielna wieża – to tryb w którym, każdy z graczy otrzymuje po jednej karcie, a z reszty zostaje utworzony stos na środku stołu. Gracze jednocześnie odsłaniają swoje karty i próbują dopasować symbol ze swojej karty z symbolem na karcie na wierzchu stosu. Osoba, która jako pierwsza nazwie ten symbol, zabiera kartę z wierzchu i kładzie ją na górze swojego stosu. Od tej pory tę kartę porównuje do karty na wierzchu stosu kart. Gracz, który zdobędzie najwięcej kart zostaje zwycięzcą.

Minigra #2 Studnia – odwrotny wariant rozgrywki do omawianego wcześniej. Tutaj rozdajemy karty po równo wszystkim graczom, a na środku zostaje jedna. Tym razem musimy jak najszybciej pozbyć się kart z ręki, rzucając je na kupkę na środku stołu. Kolejna karta z którą będziemy porównywać symbole to ta, która została położona na wierzchu stosu. Gracz, który pierwszy pozbędzie się wszystkich kart z ręki – wygrywa.

Minigra #3  Parzy – każdy z graczy przykrywa ręką jedną z kart bez patrzenia na nią. Następnie w tym samym momencie gracze odkrywają swoje karty i próbują odnaleźć symbol ze swojej karty na dowolnej karcie przeciwników. Gdy uda nam się znaleźć symbol u innego gracza to oddajemy mu naszą kartę, jednocześnie zakrywając jego kartę. Od tego momentu ten gracz ma na ręku dwie karty i musi szukać symbolu z tej, która zakryła jego kartę. Gracz zawsze oddaje wszystkie swoje karty przeciwnikowi. Gracz, który zostanie ostatni, zabiera całą pule kart do siebie. Gracze w ten sposób rozgrywają dowolną liczbę rund (minimum 5) i po tym czasie liczą karty, które zgarnęli w czasie wszystkich rund. Osoba, która ma ich najmniej, zostaje zwycięzcą pojedynku.

Minigra #4 Złap je wszystkie – na środku stołu umieszczamy jedną kartę, a wokół niej tyle kart, ilu jest graczy. Gracze w jednym momencie odkrywają karty i starają się nazwać symbole wszystkich kart znajdujących się wokół środkowej planszy, porównując je do tej leżącej w centrum. Osoba, która nazwie symbol, zabiera kartę (karta ze środka zostaje) i w ten sposób może gromadzić kolejne. Gdy karty wokół środkowej się skończą, to trafia ona na spód talii kart i następuje kolejna runda. Osoba, która na koniec ustalonej liczby rund posiada najwięcej kart – wygrywa grę.

Minigra #5 Zatruty podarunek – podobnie jak w przypadku „Piekielnej wieży” rozdajemy każdemu z graczy po jednej karcie, a na środku stołu formujemy stos z kart. Tym razem jednak, zadaniem graczy jest porównywanie symbolu ze stosu z kartami innych graczy. Gdy uda nam się dokonać rozpoznania, to kartą ze stosu na środku stołu zakrywamy aktualną kartę gracza. W ten sposób staramy się przekazać innym graczom jak najwięcej kart ze środku stołu. Wygrywa gracz, który na koniec będzie w posiadaniu najmniejszej liczby kart.

Gdy w którymkolwiek przypadku nastąpi remis, istnieje sprytny sposób na jego rozwiązanie. Otóż, odkrywamy po jednej karcie przed remisującymi graczami i staramy się jak najszybciej nazwać wspólny symbol na tych kartach. Osobie, której udało się nazwać ten symbol jako pierwszej, przysługuje tytuł wygranego.

W Dobble istnieje również wariant turniejowy, gdzie zaczynamy rozgrywkę od „Piekielnej wieży” i po rozgrywce to przegrany gracz wybiera kolejny wariant. W każdym wariancie istnieje różna punktacja końcowa. Osoba, która po rozegraniu serii minigier będzie miała najwięcej punktów, zostaje mistrzem gry.


Podsumowanie

Jak widać Dobble to gra na refleks. Nie możemy grać od niechcenia, zaspani czy z bólem głowy. Na czas rozgrywki musimy się bardzo skupić na kartach i intensywnie poszukiwać kolejnych symboli. Często zdarza się tak, że widzimy już dany symbol, ale jeszcze musimy go nazwać, dlatego też staramy się szybko wypowiedzieć nazwę tego symbolu, co nie zawsze pod presją czasu jest takie proste. Jeśli chodzi o presję czasu to odczuwamy ją w każdej rozgrywce. Często opanowanie się i spokojne podejście pozwala zdobyć nam więcej kart. Także Dobble to niesamowite narzędzie do pracy nad stresem pojawiającym się wtedy, gdy mamy na coś ograniczony czas. Dzięki Dobble możemy również ćwiczyć nasz refleks i spostrzegawczość.

Sama rozgrywka jest bardzo przyjemna i dostarcza kupę śmiechu i zabawy. Przy Dobble ludzie krzyczą, ale jednocześnie starają się opanować emocję. Nie sądziłem, że w tak prostym pomyśle może skrywać się taka ciekawa forma zabawy.

Często bywa tak, że nie potrafimy odnaleźć żadnego symbolu i stwierdzamy jego brak, jednak zawsze jest jakiś symbol, który łączy obie karty, ale często potrzeba więcej czasu na jego znalezienie. Jestem ciekaw jak twórcy udało się 50 różnych symboli umieścić na tylu kartach i sprawić, by na każdej z nich znalazł się symbol łączący obie. Z pewnością istnieje na to jakiś wzór matematyczny.

Jeśli chodzi o regrywalność, to gra nadaje się do tego by czasami trafiała na stół, nie tylko podczas imprez, ale także spotkań w gronie rodzinnym. Zazwyczaj po serii kilku minigier trafia ona z powrotem na półkę – jednak nie oznacza to że gra jest słaba, po prostu jest stworzona do tego, by trafiła na krótki czas na stół i w tym czasie bawiła. Gra działa na dwie osoby, jednak zabawa tak naprawdę zaczyna się dopiero w gronie 4 osobowym. W przypadku zbyt dużej liczby osób, może brakować miejsca przy stole i możemy nie mieć okazji na zgarnięcie jakiejkolwiek karty. Dlatego też gracze uważają, że rozgrywką w Dobble najlepiej sprawdza się w gronie 5-6 graczy, ale nie oznacza to, że przy innej liczbie będziemy się bawić gorzej (wariant dwuosobowy jest spokojniejszy i dostarcza mniej emocji).

W grze do wyboru jest 5 różnych wariantów i tryb turniejowy, także każdy znajdzie swój charakter rozgrywki.

Gra Dobble to malutka poręczna puszka, którą możemy zabrać ze sobą wszędzie. Dobble to gra, która rozkręci każdą imprezę. Dobble spodoba się każdemu. To gra, która musisz mieć w swojej kolekcji.

Obecnie w sklepach możemy dostać różne wariacje gry Dobble:

  • Dobble Kids,
  • Dobble Star Wars,
  • Dobble 1 2 3,
  • Dobble Auta,
  • Dobble Gdzie jest Dory?

Zalety

  • szybka,
  • kupa śmiechu i emocji,
  • mała zgrabna puszeczka,
  • rozkręci każdego,
  • ciekawy pomysł i wykonanie,
  • idealna imprezówka,
  • wiele ciekawych minigier,
  • tryb turniejowy.

Wady

  • instrukcja po jakimś czasie może ulec zniszczeniu,
  • nie działa najlepiej na 2 graczy,
  • mogłoby być więcej kart,
  • przy tej formie rozgrywki gdzie liczy się szybkość, karty mogą się pognieść

Przydatne linki:

Gry planszowe kupisz tutaj

Profil gry w serwisie Board Game Geek

Adrian Gieparda

Drzemiąca we mnie pasja i chęć dzielenia się swoją opinią na temat gier, a także szerzenia tego hobby była tak silna, że stworzyłem własny serwis, który nazwałem Diceland. W nowoczesne gry planszowe gram już od ponad 12 lat, a takie tytuły jak Agricola, Troyes, Terraformacja Marsa, czy też Projekt Gaja są dla mnie grami niemalże doskonałymi. Obecnie jestem wielkim fanem wszelkich gier euro, gdzie zdecydowano się użyć mechanikę kości w unikatowy/niecodzienny sposób. Nie odmówię również partii w ciekawe rodzinne tytuły, które pozwalają miło spędzić czas w gronie najbliższych i oderwać się od zgiełku codziennej rutyny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *